Nadrozměrné typy vrat pak bývají poháněna z důvodu vysoké hmotnosti vratového křídla bočním pohonem s řetězovým převodem. Zde již zařízení proti pádu vrat není integrováno v převodovce pohonu, ale je separátně umístěno jako protilehlé uložení navíjecí hřídele.
Oba zmíněné typy pohonů vrat se vyznačují vysokou účinností díky použití třífázových motorů. V případě, kdy není na vrata kladen požadavek na vysokou účinnost, tedy časté otevírání a zavírání, je možné také použití trubkových průmyslových pohonů, případně nástrčných bočních pohonů s jednofázovým motorem. U těchto typů pohonu se však předpokládá max. 10 otevření a zavření vrat za jeden den. Někteří výrobci vrat nabízejí trubkové pohony třífázové, jejichž četnost použití je až 30 otevření a zavření vrat za jeden den.

Naopak při požadavku na obzvláště vysokou frekvenci použití vrat bývají standardní boční nástrčné pohony nahrazeny speciálními pohony s přídavným nebo integrovaným frekvenčním měničem. Tyto typy pohonů umožňují plynulou regulaci počtu otáček na výstupní hřídeli od 0-60 (dle typu a výrobce) a tedy vysokou rychlost otevírání a zavírání vrat. Výhodou tohoto typu pohonu je možnost nastavení plynulého rozjedu a dojezdu vrat do koncových poloh, což příznivě ovlivňuje celkovou životnost vrat.
Manuální řetězový převod
Možnou variantou pohonu (např. v případě nedostupnosti elektrické sítě) je použití pohonu s manuálním řetězovým převodem. Tato převodovka je umístěna, stejně jako boční nástrčný elektrický pohon, vně navíjecí hřídele. Její převod pak pomáhá navíjet lamely na hřídel při otevírání vrat. Toto řešení je však, oproti elektrickému pohonu, omezeno maximální plochou a také výškou vrat vzhledem k převodovému poměru pohonu. Samotné ovládání vrat (otevírání a zavírání) pak vyžaduje manuální sílu a postrádá tak komfort elektricky poháněných vrat.
Bezpečnost provozu a ovládání
Provoz rolovacích vrat a jejich ovládací prvky jsou vázány dodržením bezpečnosti provozu a dalších předpisů dle ČSN EN 13241-1. Jedním ze specifických a zároveň nejdůležitějších bezpečnostních prvků je u rolovacích vrat tzv. pádová brzda. Jedná se o mechanické zabezpečení proti samovolnému odvinutí lamel z hřídele a nekontrolovanému pádu vratové výplně. Funguje na podobném principu jako bezpečnostní pásy v autě, kdy při překročení určité rychlosti otáčení navíjecí hřídele (počtu otáček za minutu) dojde k jejímu zablokování a pomocí integrovaného mikrospínače také k rozpojení bezpečnostního vstupu řídící jednotky.
Je tedy ochráněn jak majetek a zdraví uživatelů, tak i vlastní vrata poškozením.
Základním způsobem ovládání vrat s elektrickým třífázovým pohonem je použití řídící jednotky s ovládáním v tzv. režimu „mrtvý muž“. Při tomto způsobu ovládání musí obsluha vrat držet ovládací tlačítko pro zvolený směr (otevírání nebo zavírání) po celou dobu běhu vrat. V případě nebezpečí kolize pak pouhým uvolněním tlačítka dojde k okamžitému zastavení vrat.
Ovládání pomocí dálkového vysílače
Pro komfortní způsob ovládání s dálkovým vysílačem jsou použity pokročilejší typy řídicích jednotek, které jsou vybaveny výstupy pro vyhodnocení bezpečnostních prvků.
Vrata jsou zpravidla provozována v tzv. impulzním režimu, kdy vysláním příkazu k pohybu vrat v libovolném směru vrata zajíždí do nastavené koncové polohy, nebo následným příkazem zastaví v průběhu jejich dráhy. Podmínkou pro ovládání vrat v impulzním režimu je zabezpečení nájezdové hrany vrat. Toto zabezpečení je realizováno pomocí optické, kontaktní, nebo tlakové spínací lišty umístěné v těsnícím profilu spodní lamely vrat.

Tento bezpečnostní prvek pak musí být před zavřením vrat otestován řídící jednotkou a teprve po vyhodnocení jeho funkčnosti dojde k pohybu vrat.
Některé typy řídících jednotek jsou navíc vybaveny vstupy pro připojení a vyhodnocení dalších zařízení zvyšujících bezpečnost provozu, jako jsou světelné závory, výstražná světla a majáky, či elektronická ochrana proti vsunutí ruky (nutné u vrat s výškou nižší než 2,5 m). Při použití integrovaných funkcí nebo přídavných karet je také umožněno jednosměrné či dvousměrné řízení provozu pomocí semaforů (např. vrata v hromadných garážích), kaskádové řízení při propojení více vrat, atd.